خلیفه مسلمینی (عمر) که نمی داند سورهایی نماز عید(فطر وقربان ) کدامند !!
مقدمه :
عمربن خطاب نمى دانست كه رسول خدا (صلی الله علیه واله) در نماز عيد چه سوره هائى مى خواند
يكى از نمازهائى كه در اسلام بدان سفارش شده و فقهاى اماميه (ايّدهم اللّه) عموما میفرمايند كه در زمان حضور امام معصوم واجب است، نماز عيد است، يعنى عيد فطر و عيد قربان.
رسول خدا (صلی الله علیه واله) هرگاه در مدينه بودند اين دو نماز را به جماعت میخواندند و اصحاب كيفيت آن را از حضرتش آموختند. از جمله ياد گرفتند كه در هر ركعت آن چه سورهاى خوانده شود.
ما شيعيان و پيروان اهل بيت عليهمالسلام از آن بزرگواران ياد گرفتيم كه خواندن چه سورهاى در هر ركعت مستحب است ولى اهل سنت كه اهل بيت را به كنارى زدند چيز ديگرى میگويند.
اسناد این موضع :
سند اول :
ما در ابتداى بحث از «خلفا در صحاح» در پيشگفتار آن نوشتيم كه حذيفه میگويد: كار ما به جائى رسيد كه نماز را هم در خفا میخوانديم. با آن جو خفقان، چگونه میتوان انتظار داشت كه اصحاب بدانند رسول خدا (صلی الله علیه واله)در نماز عيد چه سوره هايى میخواند، در حالى كه میگويند: «على عليه السلام در جمل نمازى خواند كه ما را به ياد نماز رسول خدا(صلی الله علیه واله) انداخت كه يا آن را فراموش كرده بوديم و يا تركش نموديم.
917 - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَامِرِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ عَيَّاشٍ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنْ بُرَيْدِ بْنِ أَبِي مَرْيَمَ، عَنْ أَبِي مُوسَى، قَالَ: «صَلَّى بِنَا عَلِيٌّ، يَوْمَ الْجَمَلِ، صَلَاةً ذَكَّرَنَا صَلَاةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَإِمَّا أَنْ نَكُونَ نَسِينَاهَا، وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ تَرَكْنَاهَا، فَسَلَّمَ عَلَى يَمِينِهِ وَعَلَى شِمَالِهِ»
917 - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَامِرِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ عَيَّاشٍ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنْ بُرَيْدِ بْنِ أَبِي مَرْيَمَ، عَنْ أَبِي مُوسَى، قَالَ: «صَلَّى بِنَا عَلِيٌّ، يَوْمَ الْجَمَلِ، صَلَاةً ذَكَّرَنَا صَلَاةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَإِمَّا أَنْ نَكُونَ نَسِينَاهَا، وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ تَرَكْنَاهَا، فَسَلَّمَ عَلَى يَمِينِهِ وَعَلَى شِمَالِهِ»
سنن ابن ماجه، ج 1 ص 296، كتاب اقامة الصلاة والسنة فيها، باب 28، ح 917.
حال سرى به صحاح سته مى زنيم تا ببينيم آيا عمر مزدانست كه رسول خدا (صلی الله علیه واله) در نماز عيد چه سوره هائى میخواند؟
2.سند دوم :
«عن أبي واقد الليثى (ابو واقد را از كسانى مى دانند كه زود اسلام آورد. در جنگ بدر شركت داشت. مسلم از او فقط يك حديث از رسول خدا (صلی الله علیه واله)نقل كرده و احمد در مسند خويش 6 حديث.
از مجموع رواياتى كه از اصحاب نقل شده چنين بر مى آيد كه آنان ـآنگونه كه اهل سنت ادعا میكنندـ چنين نبود كه پاى صحبت رسول خدا (صلی الله علیه واله) نشسته و بخواهند چيز ياد بگيرند تا چه رسد بگوئيم كه آنها مجتهد بوده باشند!)
قال: سألنى عمر بن الخطاب عما قرأ به رسول اللّه (صلی الله علیه واله) في يوم العيد؟ فقلت: باقتربت الساعة وق والقرآن المجيد.»
قال: سألنى عمر بن الخطاب عما قرأ به رسول اللّه (صلی الله علیه واله) في يوم العيد؟ فقلت: باقتربت الساعة وق والقرآن المجيد.»
صحيح مسلم، ج 2 ص 607، كتاب صلاة العيدين، باب 3، ح 14 و 15.سنن ابن ماجه، ج 1 ص 408، كتاب اقامة الصلاة والسنة فيها، باب 157، ح 1282.سنن ترمذى، ج 2 ص 415، ابواب الصلاة، (ابواب الجمعة باب 33) ح 534.سنن أبي داود، ج 1 ص 300، كتاب الصلاة، باب ما يقرأ في الاضحى والفطر، ح 1154.سنن نسائى، ج 3 ص 181، كتاب صلاة العيدين، باب 12، ح 1563.
از روايت ابن ماجه برمى آيد كه عمر هنگامى كه میخواست به نماز عيد برود اين سؤال را از او پرسيد و نسائى صريحا به همين صورت نوشته است.
3.سند سوم :
از غير ابو واقد روايت كردهاند كه رسول خدا (صلی الله علیه واله) در نماز عيد «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الاَْعْلى» و «هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْغاشِيَةِ» مى خواند. (ابن ماجه و ترمذى و نسائى از نعمان بن بشير و ابن ماجه از ابن عباس)
حديث شماره 1281 و 1283 از ابن ماجه، و حديث 533 از ترمذي، و حديث شماره 1564 از نسائى.
نتیجه وسوال ما :
سؤال مهمى كه مطرح مى باشد اينكه چرا عمر از او شاهد نخواست؟!
توجه داشته باشيد كه ما روايات فوق را متعارض نمیدانيم چه آنكه ممكن است روزى كه ابو واقد حاضر بود دو سوره مذكور را خوانده باشد. بهر حال از اين روايت برمیآيد كه مسأله علم عمر جز حديثى ساختگى چيز ديگرى نيست.