loading...
همه چیز در موردخلیفه دوم عمر بن خطاب
شیخ بهزاد منصوری بازدید : 355 سه شنبه 14 مرداد 1393 نظرات (0)

تقیه از خلیفه دوم عمر بن خطاب :(سند )

به شهادت تاريخ برخى از صحابه از ترس خليفه دوم، از اظهار نظر، خوددارى مى‌كردند كه به چند مورد اشاره مى‌كنيم:

1. ترس ابو هريره از عمر:
ابو هريره پس از مرگ عمر بن خطاب همواره مى‌گفت:
إنّى لأحدّث أحاديث لو تكلّمت بها فى زمن عمر أو عند عمر، لشجّ رأسي.
من احاديثى را بازگو مى كنم كه اگر آن‌ها را در زمان عمر مى گفتم و يا نزد عمر مى گفتم، سرم را مى شكست!.
(الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 2، ص 601، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ./القرشي الدمشقي، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 8، ص 107،، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.)

بلا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابن عبد البر مى‌نويسد:
وقال أبو هريرة: لقد حدثتكم بأحاديث لو حدثت بها زمن عمر، لضربني عمر بالدِرّة.
ابو هريره مى‌گفت: احاديثى كه من الآن براى شما نقل مى‌كنم، اگر در زمان عمر نقل مى‌كردم، مرا با تازيانه مى‌زد.
(النمري، يوسف بن عبد البر (متوفاي463هـ، جامع بيان العلم وفضله، ج 2، ص 121، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – 1398هـ.)

بلا

ذهبى مى‌نويسد‌:
قال أبو سلمة: سألت أبا هريرة: أ كنت تحدث في زمان عمر هكذا؟ قال أبو هريرة: لو كنت أحدث في زمان عمر، مثل ما أحدثكم، لضربني بمخفقته.
ابوسلمه از ابوهريره پرسيد: آيا در زمان عمر هم مانند حالا حديث مى‌گفتى؟ گفت: اگر در زمان عمر همانند حالا حديث نقل مى‌كردم، مرا با تازيانه اش مى‌زد.
(الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 7، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى.)

 

بلابل

 

ابن كثير دمشقى به نقل از ابوهريره مى‌نويسد:
وقال: ما كنّا نستطيع أن نقول قال رسول الله (ص) حتّى قبض عمر.
تا زمانى كه عمر زنده بود، ما جرأت نداشتيم روايتى را از رسول (ص) كنيم.
(الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 2، ص 602، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ./القرشي الدمشقي، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 8، ص 107،، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.)

بلا

 

2. ابن عباس از عمر مي ترسيد:

بخارى در صحيحش مى‌نويسد:
عَنْ عُبَيْدِ بْنِ حُنَيْن، أَنَّهُ سَمِعَ ابْنَ عَبَّاس رضى الله عنهما يُحَدِّثُ أَنَّهُ قَالَ مَكَثْتُ سَنَةً أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ عَنْ آيَة، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَسْأَلَهُ هَيْبَةً لَهُ. حَتَّى خَرَجَ حَاجًّا فَخَرَجْتُ مَعَهُ فَلَمَّا رَجَعْتُ وَكُنَّا بِبَعْضِ الطَّرِيقِ عَدَلَ إِلَى الأَرَاكِ لِحَاجَة لَهُ قَالَ: فَوَقَفْتُ لَهُ حَتَّى فَرَغَ سِرْتُ مَعَهُ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَنِ اللَّتَانِ تَظَاهَرَتَا عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم مِنْ أَزْوَاجِهِ فَقَالَ تِلْكَ حَفْصَةُ وَعَائِشَةُ. قَالَ فَقُلْتُ وَاللَّهِ إِنْ كُنْتُ لأُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ هَذَا مُنْذُ سَنَة، فَمَا أَسْتَطِيعُ هَيْبَةً لَكَ.
(البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 4، ص 1866، ح4629، كتاب التفسير، بَاب تَبْتَغِي مرضات أَزْوَاجِكَ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 هـ – 1987م)
ابن عباس مى‌گويد: يك سال منتظر ماندم تا شايد بتوانم از عمر در باره يك آيه قرآن چيزى بپرسم؛ ولى نتوانستم؛ چون ترس از عمر اجازه نمى‌داد.تا اينكه قصد سفر حج كرد، من نيز با او همراه شدم، هنگام بازگشت، در ميان راه براى قضاى حاجت به طرف محل پر درختى رفت، من ايستادم تا او فارغ شد، به او ملحق شدم و گفتم:‌ اى امير مؤمنان! آن دو زنى كه از بين زنان رسول خدا براى مقابله با آن حضرت پشت به پشت هم دادند (هم پيمان شدند) چه كسانى بودند؟ عمر گفت:‌ آن دو حفصه و عائشه هستند.گفتم: قسم به خدا يك سال است كه مى‌خواستم اين سؤال را از تو بپرسم؛ اما ترس از تو اجازه نمى‌داد

 

یبل

 

طبرى و ابن اثير از ابن عباس نقل مى كنند:

روزى عمر از من پرسيد: آيا مى دانى چرا پس از محمّد قوم شما خلافت را از شما (بنى هاشم) دريغ داشت؟ و من دوست نداشتم پاسخش را بدهم، لذا گفتم: اگر از سبب آن آگاه نباشم، اميرالمؤمنين (يعنى عمر) مرا به آن آگاه خواهد ساخت. گفت: چون مردم نمى خواستند نبوّت و خلافت در يك خاندان جمع شود و آنگاه شما بر مردم فخر كنيد! از اين رو، قريش براى خود خليفه اى برگزيد و موفّق نيز بود.گفتم:إن تأذن لى فى الكلام وتمط عنّى الغضب تكلّمتُ.اگر اجازه بدهى من سخن بگويم و خشمگين نشوى، من سبب آن را خواهم گفت. عمر به من اجازه داد و من نيز سبب دورداشتن بنى هاشم را از خلافت بيان كردم (طبرى سخنان ابن عباس را آورده است) خليفه دوم (در برابر سخنان ابن عباس عصبانى شد و سخنانى گفت. از جمله) گفت:أبت والله قلوبكم يا بني هاشم إلاّ حسداً ما يحول، وضِغناً وغَشّاً ما يزول. به خدا سوگند! در دل هاى شما بنى هاشم حسادتى است كه از بين نمى‌رود و كينه و عداوتى وجود دارد كه هرگز زايل نمى شود!.گفتم:مهلاً يا أميرالمؤمنين! لا تَصِفْ قلوب قوم أذهب الله عنهم الرّجس وطهّرهم تطهيراً.آرام باش اى اميرالمؤمنين! قلب‌هاى گروهى كه خداوند از آن‌ها رجس و پليدى را برده و بطور كامل آن‌ها را پاك گردانيده، به حسادت و غش وصف نكن!؛ زيرا قلب پيامبر نيز قلب بنى هاشم است.

اين سخن اشاره به آيه 33 سوره احزاب دارد كه مى فرمايد:إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً). بالحسد والغشّ.عمر خشمگين شد و در برابر پاسخ منطقى ابن عبّاس گفت:إليك عنّي يا ابن عبّاس.اى ابن عباس از من دور شو!.برخاستم كه از آنجا بروم عمر مرا نگه داشت و گفت: بمان. و آنگاه سخنانى براى دلجويى گفت.

(الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310هـ)، تاريخ الطبري، ج 2، ص 578، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت./الشيباني، أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد بن عبد الكريم (متوفاي630هـ)، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 458، تحقيق عبد الله القاضي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة الثانية، 1415هـ.)


یب

 

3. ترس عمار از عمر:

أَنَّ رَجُلاً، أَتَى عُمَرَ فَقَالَ: إِنِّي أَجْنَبْتُ فَلَمْ أَجِدْ مَاءً. فَقَالَ: لاَ تُصَلِّ. فَقَالَ عَمَّارٌ: أَمَا تَذْكُرُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ أَنَا وَأَنْتَ فِي سَرِيَّة فَأَجْنَبْنَا فَلَمْ نَجِدْ مَاءً فَأَمَّا أَنْتَ فَلَمْ تُصَلِّ وَأَمَّا أَنَا فَتَمَعَّكْتُ فِي التُّرَابِ وَصَلَّيْتُ. فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم: «إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيكَ أَنْ تَضْرِبَ بِيَدَيْكَ الأَرْضَ ثُمَّ تَنْفُخَ ثُمَّ تَمْسَحَ بِهِمَا وَجْهَكَ وَكَفَّيْكَ». فَقَالَ عُمَرُ: اتَّقِ اللَّهَ يَا عَمَّارُ. قَالَ: إِنْ شِئْتَ لَمْ أُحَدِّثْ بِهِ.

(النيسابوري، مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج 1، ص 280، ح 368، باب التيمّم، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.)
مردى نزد عمر آمد و گفت: من جُنب شدم و آب نيافتم (تكليف من چيست؟) عمر پاسخ داد: نماز نخوان! عمّار كه آنجا حاضر بود گفت: اى اميرالمؤمنين! آيا به ياد نمى آورى روزى را كه من و تو در يكى از جنگ‌ها جُنب شديم، ولى آب براى غسل پيدا نكرديم، تو نماز نخواندى؛ امّا من خودم را در خاك غلطاندم و نماز خواندم (پس از آنكه خدمت رسول خدا (ص) رسيديم و ماجرا را گفتيم) پيامبر (ص) فرمود: كافى است (در صورت نيافتن آب) دستانت را بر زمين بزنى و پس از آنكه آن را فوت كردى، با دو دست، صورت و (پشت) دو كف دستت را مسح كنى.عمر (پس از شنيدن سخن عمّار، گويا همچنان بر نظر خود اصرار داشته باشد) گفت: اى عمّار! از خدا بترس (و اين سخن را مگو).عمّار گفت: اگر بخواهى من اين حديث را نقل نمى كنم.

بلا

 

گفتنى است كه قرآن، حكم تيمم را با صراحت بيان كرده است:وَإِنْ كُنتُمْ مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَر أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنْكُمْ مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً. النساء / 43.اگر بيماريد، يا مسافر، و يا يكى از شما قضاى حاجت كرده‌‌ و يا با زنان آميزش جنسى داشته‌ و در اين حال، آب (براى وضو يا غسل) نيافتيد، بر زمين پاكى تيمّم كنيد.حال چگونه است كه خليفه نسبت به حكم قرآن بي‌اطلاع بوده است؟!و شگفت‌آور تر اين كه عمار تهديد مى‌كند كه هرگز حديث خلاف نظر خليفه نقل نكند اگر چه موافق قرآن باشد!!

4. ترس قَرَظَة بن كعب از عمر:
طحاوى در شرح مشكل الآثار، ابن عبد البر در جامع بيان العلم و ذهبى در تذكرة الحفاظ مى‌نويسند:
فلمّا قدم قَرَظَة (أي العراق) قالوا: حدثنا، قال: نهانا عمر.
قَرَظَه بن كعب به عراق رفت، مردم از او خواستند كه حديثى نقل كند، گفت: عمر مرا از اين كار نهى كرده است.

(الطحاوي، أبو جعفر أحمد بن محمد بن سلامة (متوفاي321هـ)، شرح مشكل الآثار، ج 15، ص 317، تحقيق شعيب الأرنؤوط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1408هـ - 1987م./النمري، يوسف بن عبد البر (متوفاي463هـ، جامع بيان العلم وفضله، ج 2، ص 121، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت – 1398هـ./الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 7، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى.)

بلا

 

حاكم نيشابورى پس از نقل اين روايت مى‌گويد:

هذا حديث صحيح الإسناد له طرق تجمع ويذاكر بها.
اين حديث به طرف گوناگون نقل شده است كه صحيح است و در مجامع علمى از آن بحث مى‌شود.

(النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم (متوفاي405 هـ)، المستدرك على الصحيحين، ج 1، ص 183، تحقيق مصطفى عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م)

ثقف

5. حبس صحابه براى نقل حديث

ذهبى در تذكرة الحفاظ مى‌نويسد:
إنّ عمر حبس ثلاثة: ابن مسعود أبا الدرداء وأبامسعود الأنصارى فقال: لقد أكثرتم الحديث عن رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم.
عمر، سه نفر؛ يعنى ابن مسعود، ابودرداء، و ابومسعود انصارى را زندانى كرد و به آن‌ها گفت: به اين خاطر شما را به زندان انداختم كه از رسول خدا (ص)، زياد حديث نقل مى‌كنيد.

(الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 7، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى.)

ثقف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

و در سير اعلام النبلاء مى‌نويسد:

شعبة عن سعد بن إبراهيم عن أبيه أن عمر قال لابن مسعود وأبي ذر وأبي الدرداء ما هذا الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأحسبه حبسهم بالمدينة حتى أصيب.
سعد بن ابراهيم از پدرش نقل مى‌كند كه گفت: خليفه دوم به ابن مسعود، ابوالدرداء و ابوذر گفت: چرا اين همه حديث از پيامبر نقل مى‌كنيد؟ احساس مى‌كنم كه به همين سبب آنان را از مدينه ممنوع الخروج كرد و اين ممنوعيّت تا زمان مرگ عمر ادامه يافت.
(الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 2، ص 345، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.)

یبل

 

6. عمر و آزار صحابه:
در ماجراى حديث اجازه گرفتن، گفتگويى بين خليفه دوم و ابوموسى اشعرى رخ داد و اُبىّ بن كعب نيز حاضر بود، هنگامى كه اُبى بن كعب سخت گيرى عمر را ديد، به او گفت:يا ابن الخطّاب فلا تكوننّ عذاباً على أصحاب رسول الله.اى پسر خطّاب سبب عذاب و شكنجه اصحاب رسول خدا (ص) مباش!.

(النيسابوري، مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج 3، ص 1696، ح 5526، كتاب الاستئذان (الآداب)، باب الاِسْتِئْذَانِ، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.)

بلا

7. شكستن صورت عثمان بن حنيف:

ذهبى در تاريخ الإسلام نقل مى كند:
... عن حريث بن نوفل بن مساحق قال: انتجى عمر وعثمان بن حنيف في المسجد والناس محيطون بهما، فلم يزالا يتجادلان في الرأي حتى أغضب عثمان عمر، فقبض من حصباء المسجد قبضة ضرب بها وجه عثمان، فشج الحصى بجبهته آثاراً من شجاج، فلما رأى عمر كثرة تسرب الدم على لحيته قال: إمسح عنك الدم، فقال: يا أمير المؤمنين لا يهولنك، فوالله إني لأُنْتُهِك ممن وليتني أمره من رعيتك أكثر مما انتهكت مني...
حريث بن نوفل مى‌گويد: روزى عمر بن خطّاب و عثمان بن حنيف در مسجد با يكديگر گفتگو و جدال مى‌كردند؛ مردم نيز اطراف آن دو حضور داشتند. ناگهان عمر خشمگين شد، مشتى از سنگ ريزه هاى مسجد را بر داشت و به صورت عثمان زد. سنگريزه ها پيشانى عثمان را شكافت. عمر هنگامى كه ديد خون زيادى بر محاسنش سرازير شد، گفت: خونت را پاك كن.عثمان گفت: اى اميرالمؤمنين! مترس! به خدا سوگند! من از مردمى كه مرا به سوى آنان فرستادى، هتك حرمتى بيش از هتك حرمت تو نسبت به خودم ديدم!.
(الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 4، ص 81، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م./الباغندي، الإمام الحافظ أبو بكر محمد بن محمد بن سليمان (متوفاي312هـ)، مسند عمر بن عبد العزيز، ج 1، ص 102، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: مؤسسة علوم القرآن - دمشق، 1404هـ.)

یبل

 

8. كتك خوردن معاويه:

ذهبى در سير أعلام النبلاء، ابن كثير دمشقى در البداية والنهاية و ابن حجر در الإصابة مى‌نويسند:
دخل معاوية على عمر وعليه حلة خضراء فنظر إليها الصحابة فلما رأى ذلك عمر وثب إليه بالدرة فجعل يضربه بها وجعل معاوية يقول يا أمير المؤمنين الله الله فى فرجع عمر إلى مجلسه فقال له القوم لم ضربته يا أمير المؤمنين وما فى قومك مثله فقال والله ما رأيت إلا خيرا وما بلغنى إلا خير ولو بلغنى غير ذلك لكان منى إليه غير ما رأيتم ولكن رأيته وأشار بيده فأحببت أن أضع منه ما شمخ....
معاويه در حالى كه لباس نو و سبزى بر تن داشت بر عمر وارد شد، صحابه با نگاهشان وى را استقبال كردند، عمر از جايش پريد و با تازيانه آغاز كرد به كتك زدن معاويه، معاويه گفت: چرا كتك مى‌زنى؟ عمر پاسخى نداد تا سر جايش نشست. پرسيدند: چرا اين جوان را كتك زدي، او در ميان طرفدارانت بهترين فرد است. گفت: از معاويه خوبى ديده و شنيده‌ام؛‌ ولى احساس كردم با پوشيدن اين لباس غرور و تفاخر او را گرفته است، خواستم از سرش بيرون برود.
(الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 135، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ./القرشي الدمشقي، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 8، ص 125،، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت./العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852 هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 6، ص 154، تحقيق علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ – 1992م.)

بل

9. كتك زدن كسي كه با زنان نماز مي خواند:

نووى در المجموع مى‌نويسد:

أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ نَهَى الرِّجَالَ أَنْ يَطُوفُوا مَعَ النِّسَاءِ فَرَأَى رَجُلًا يُصَلِّي مَعَ النِّسَاءِ فَضَرَبَهُ بِالدِّرَّةِ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ: وَاَللَّهِ لَئِنْ كُنْت أَحْسَنْت لَقَدْ ظَلَمْتَنِي، وَلَئِنْ كُنْت أَسَأْت فَمَا أَعْلَمْتنِي فَقَالَ عُمَرُ أَمَّا شَهِدْت عَزِيمَتِي قَالَ مَا شَهِدْت لَك عَزْمَةً فَأَلْقَى إلَيْهِ الدِّرَّةَ، وَقَالَ اقْتَصَّ قَالَ لَا أَقْتَصُّ الْيَوْمَ قَالَ فَاعْفُ قَالَ لَا أَعْفُو فَافْتَرَقَا عَلَى ذَلِكَ ثُمَّ لَقِيَهُ مِنْ الْغَدِ فَتَغَيَّرَ لَوْنُ عُمَرَ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ كَأَنِّي أَرَى مَا كَانَ مِنِّي قَدْ أَسْرَعَ فِيك، قَالَ: أَجَلْ، قَالَ: فَاشْهَدْ أَنِّي قَدْ عَفَوْت عَنْك.
عمر بن خطاب،‌از اين كه مردان به همراه زنان طواف كنند‌، جلوگيرى مى‌كرد، روزى مردى را كه با زن‌ها نماز مى‌خواند با تازيانه‌اش زد، آن مرد گفت: به خدا سوگند اگر كار خوبى كرده‌ام به من ستم كردي، و اگر كار بدى كرده‌ام اين راه آموزش نيست!عمر گفت: قصاص كن، آن مرد گفت: قصاص نمى‌كنم. عمر گفت: پس مرا ببخش. آن مرد گفت: نمى‌بخشم.در اين هنگام از هم جدا شدند، فرداى آن روز، عمر تا چشمش به آن مرد افتاد رنگش تغيير كرد. آن مرد گفت: اى خليفه! مى‌بينم تو زودتر از من عكس العمل نشان دادي؟ عمر گفت: آري. آن مرد گفت: تو را بخشيدم.
(الماوردي البصري الشافعي، علي بن محمد بن حبيب (متوفاي450هـ)، الحاوي الكبير في فقه مذهب الإمام الشافعي وهو شرح مختصر المزني، ج 17، ص 29، تحقيق الشيخ علي محمد معوض - الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1419 هـ -1999 م؛/النووي، أبي زكريا محيي الدين (متوفاي676 هـ)، المجموع، ج 20، ص 236، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، التكملة الثانية؛/ضياء الدين القرشي، محمد بن محمد بن أحمد بن أبي زيد بن الأخوة، معالم القربة، ج 1، ص 34، (متوفاى729هـ).)

بلا

10. تازيانه عمر ترسناكتر از شمشير حجاج:

تازيانه زدن‌هاى عمر چنان ترس و وحشتى در دل‌ها ايجاد كرده بود كه برخى از بزرگان اهل سنت تازيانه او را به شمشير حجّاج تشبيه كرده اند:
ثعالبى در الإعجاز و الإيجاز، زمخشرى در ربيع الأبرار، ابن خلكان در وفات الأعيان، شربينى در مغنى المحتاج و بسيار ديگر از بزرگان اهل سنت در اين باره نوشته‌اند:
قال الشعبي: كانت دِرَّة عمر أهيب من سيف الحجاج.
شعبى گفته است: تازيانه عمر وحتناك تر از شمشير حجاج بود.
(الثعالبي، أبو منصور عبد الملك عبد الملك بن محمد بن إسماعيل (متوفاي429هـ)، الإعجاز والإيجاز، ج 1، ص 37، ناشر: دار الغصون - بيروت / لبنان - 1405هـ - 1985م، الطبعة: الثالثة؛/و ثمار القلوب في المضاف والمنسوب، ج 1، ص 85، پيشين، ناشر: دار المعارف – القاهرة؛/الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد جار الله (متوفاى538هـ) ربيع الأبرار، ج 1، ص 309؛/إبن خلكان، أبو العباس شمس الدين أحمد بن محمد بن أبي بكر (متوفاي681هـ)، وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج 3، ص 14، تحقيق احسان عباس، ناشر: دار الثقافة - لبنان؛/الشربيني، محمد الخطيب (متوفاي977هـ)، مغني المحتاج إلى معرفة معاني ألفاظ المنهاج، ج 4، ص 390، ناشر: دار الفكر – بيروت؛/الفزاري القلقشندي، أحمد بن علي بن أحمد (متوفاي821هـ)، صبح الأعشى في كتابة الإنشا، ج 14، ص 143، تحقيق عبد القادر زكار ناشر: وزارة الثقافة - دمشق - 1981؛/الشرواني، عبد الحميد، حواشي الشرواني على تحفة المحتاج بشرح المنهاج، ج 10، ص 134، ناشر: دار الفكر – بيروت.)

یبل

 

گفتنى است كه شعبى عامر بن شرحبيل متوفاى105هـ، قاضى عمر بن عبد العزير و مفتى كوفه بوده است.

طبرى مى‌نويسد:
هو أوّل من حمل الدرّة وضرب بها.
عمر نخستين كسى بود كه با خود تازيانه برمى‌داشت و افراد را با آن مى زد.
(الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310هـ)، تاريخ الطبري، ج 2، ص 570، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت؛/الشيباني، أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد بن عبد الكريم (متوفاي630هـ)، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 454، تحقيق عبد الله القاضي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة الثانية، 1415هـ؛/أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (متوفاي732هـ)، المختصر في أخبار البشر، ج 1، ص 113؛/القرشي الدمشقي، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص 133،، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.)

بلا

مطابق نقل بلاذرى و طبرى، مالى را نزد عمر آوردند تا آن را تقسيم كند، مردم جمع شده بودند، سعد بن أبى وقّاص (صحابى معروف) مردم را كنار زد و خود را به عمر رساند.فَعَلاَهُ عُمَرُ بِالدُّرَّةِ وَقَالَ: إِنَّكَ أَقْبَلْتَ لاَ تَهابُ سُلْطَانَ اللَّهِ فِي الأَرْضِ. عمر با تازيانه خود سعد را مى‌زد و مى‌گفت: تو به گونه اى به طرف من آمدى كه گويا از «سلطان خدا » در زمين نمى ترسى؟.
(الزهري، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري (متوفاي230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 287، ناشر: دار صادر - بيروت؛/البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ) أنساب الأشراف، ج 3، ص 403؛/الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310هـ)، تاريخ الطبري، ج 2، ص 571، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت.)

بل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لاذرى در رابطه با مردى به نام خيثمة بن مشجعه كه كنيه او ابومطر است مى‌نويسد:

وأتى عمر بن الخطاب، فحمل عليه بالدِّرة فهرب من بين يديه.
او نزد عمر آمد و عمر با تازيانه به او حمله كرد و ابومطر گريخت. از وى پرسيدند: چرا فرار كردى؟ پاسخ داد:وكيف لا أهرب من بين يَدَىْ يضربنى ولا أضربه.چگونه از دست كسى كه مرا مى زند، ولى من نمى توانم او را بزنم فرار نكنم!.
(البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ) أنساب الأشراف، ج 4، ص 214،)
گفتنى است بلاذرى كه اين ماجرا را نقل مى كند، علّت حمله عمر را به ابومطر نياورده است!

یبل

11. شلاّق زدن كساني كه در صف نماز جماعت جلوتر و يا عقب تر باشند:

بلاذرى در أنساب الاشراف و ابن سعد در طبقات و برخى ديگر از مورّخان به نقل از عمرو بن ميمون در باره كيفيّت برپايى نماز جماعت توسط خليفه دوم آورده اند:
وَكَانَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لاَ يُكَبرُ حَتَّى يَسْتَقْبِلَ الصَّفَّ المُقَدَّمَ بِوَجْهِهِ، فَإِنْ رَأَى رَجُلاً مُتَقَدمَاً مِنَ الصَّف أَوْ مُتَأَخرَاً ضَرَبَهُ بِالدرَّةِ.
برنامه عمر اين بود كه پيش از گفتن تكبيرة الاحرام به صف اوّل نگاه مى كرد؛ اگر مى ديد كسى از صف جلو آمده و يا عقب رفته است، او را با شلاّق مى زد (تا در صف قرار بگيرد).
(الزهري، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري (متوفاي230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 340 ـ 341، ناشر: دار صادر - بيروت./الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة (متوفاي276هـ)، الإمامة والسياسة، ج 1، ص 23، تحقيق: خليل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1997م/البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ) أنساب الأشراف، ج 3، ص 433،/العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 7، ص 62،، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.)

یبل

12. كتك زدن كودك به خاطر پوشيدن لباس نو:

عبد الرزاق صنعانى مى‌نويسد:
عن عكرمة بن خالد قال: دخل ابن لعمر بن الخطاب عليه وقد ترجل ولبس ثيابا حسانا، فضربه عمر بالدرة حتى أبكاه، فقالت له حفصة: لم يكن فاحشا، لم ضربته؟ فقال: رأيته قد أعجبته نفسه، فأحببت أن أُصَغِّرُها إليه.
از عكرمة بن خالد نقل شده است كه گفت: يكى از فرزندان عمر بن خطاب در حالى كه لباس زيبا و خوبى پوشيده بود نزد پدرش رفت، عمر آن قدر او را با تازيانه زد تا به گريه افتاد، حفصه گفت: او كه كارى بدى نكرده، چرا او را كتك مى‌زنى؟ عمر گفت: احساس كردم كه از پوشيدن لباس زيبا دچار غرور شده است و خواستم غرورش را بشكنم.
(الصنعاني، أبو بكر عبد الرزاق بن همام (متوفاي211هـ)، المصنف، ج 10، ص 416، تحقيق حبيب الرحمن الأعظمي، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الثانية، 1403هـ./السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج 1، ص 142، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولى، 1371هـ - 1952م.)

قفغ

13. كتك زدن جارود عامري:

نميرى در تاريخ المدينة، ابن أبي الدنيا در الصمت وآداب اللسان و غزالى در احياء علوم الدين مى‌نويسند:
كَانَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَاعِدَاً وَمَعَهُ الدرَّةُ وَالنَّاسُ حَوْلَهُ، إِذْ أَقْبَلَ الْجَارُودُ، فَقَالَ رَجُلٌ: هاذَا سَيدُ رَبِيعَةَ، فَسَمِعَهُ عُمَرُ وَمَنْ حَوْلَهُ وَسَمِعَهُ الْجَارُودُ، فَلَمَّا دَنَا مِنْهُ خَفَقَهُ بِالدرَّةِ، فَقَالَ: مَا لِي وَلَكَ يَا أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ؟ فَقَالَ: مَا لِي وَلَكَ؟ أَمَا لَقَدْ سَمِعْتَهَا، قَالَ: سَمِعْتُهَا فَمَهْ؟ قَالَ: خَشِيتُ أَنْ يُخَالِطَ قَلْبَكَ مِنْهَا شَيْءٌ، فَأَحْبَبْتُ أَنْ أُطَأْطِىءَ مِنْكَ.
عمر تازيانه به دست نشسته بود و گروهى اطرافش را گرفته بودند، جارود عامرى از راه رسيد، يك نفر گفت: اين رئيس و بزرگ قبيله ربيعه است، عمر و همه مردم و جارود اين سخن را شنيدند.هنگامى كه جارود نزديك آمد، عمر او را با تازيانه‌اش زد. گفت: اين چه برخوردى است با من مى‌كنى و به چه جرمى مرا مى‌زني؟ عمر گفت: مگر سخن آن مرد را نسبت به خودت نشنيدى كه گفت اين رئيس قبيله خويش است؟گفت: آرى شنيدم، چه ارتباطى به كتك زدن تو دارد؟عمر گفت: ترسيدم با شنيدن سخن آن مرد، احساس غرور در تو پيدا شود خواستم اين احساس را از كله تو خارج سازم .
(النميري البصري، أبو زيد عمر بن شبة (متوفاي262هـ)، تاريخ المدينة المنورة، ج 1، ص 366، تحقيق علي محمد دندل وياسين سعد الدين بيان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1417هـ-1996م؛/ابن أبي الدنيا القرشي البغدادي، أبو بكر عبد الله بن محمد بن عبيد (متوفاي281هـ)، الصمت وآداب اللسان، ج 1، ص 273، تحقيق أبو إسحاق الحويني، ناشر: دار الكتاب العربي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1410هـ ؛/الغزالي، محمد بن محمد أبو حامد (متوفاي505هـ، إحياء علوم الدين، ج 3، ص 160، ناشر: دار االمعرفة – بيروت.)

 لا

 

14. كتك زدن زائران بيت المقدّس

ارزقى و فاكهى در اخبار مكه و جلال الدين سيوطى در جامع احاديث مى‌نويسند:
اسْتَأْذَنَ رَجُلٌ عُمَرَ بنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ في إِتْيَانِ بَيْتِ المَقْدِسِ، فَقَالَ لَهُ: اذْهَبْ فَتَجَهَّزْ، فَإِذَا تَجَهَّزْتَ فَأَعْلِمْنِي، فَلَمَّا تَجَهَّزَ جَاءَهُ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ: اجْعَلْهَا عُمْرَةً. قَالَ: وَمَرَّ بِهِ رَجُلاَنِ وَهُوَ يَعْرِضُ إِبِلَ الصَّدَقَةِ فَقَالَ لَهُمَا: مِنْ أَيْنَ جِئْتُمَا؟ قَالاَ: مِنْ بَيْتِ المَقْدِسِ، فَعَلاَهُمَا بِالدرَّةِ وَقَالَ: أَحَجٌّ كَحَج الْبَيْتِ؟ قَالَ: إِنَّمَا كُنَّا مُجْتَازِينَ.
مردى از عمر اجازه گرفت تا به بيت المقدس سفر كند، گفت: برو و آماده شو و به من پيش از رفتن خبر بده، آن مرد پس از آماده شدن براى سفر، نزد عمر آمد، عمر گفت: سفرت را عمره قرار بده.راوى مى‌گويد: عمر در حال قيمت گذارى يا مبادله شتران زكات بود كه دو نفر در حال بازگشت از سفر بودند، عمر پرسيد از كجا مى‌آييد؟ گفتند از بيت المقدس. عمر تازيانه را بر آنان مى‌نواخت و مى‌گفت: آيا آن را مانند زيارت خانه خدا قرار داده‌ايد؟ گفتند: ما از آن جا عبور مى‌كرديم؛
(الأزرقي، أبو الوليد محمد بن عبد الله بن أحمد (متوفاي250 هـ)، أخبار مكة وما جاء فيها من الأثار، ج 2، ص 63، تحقيق رشدي الصالح ملحس، ناشر: دار الأندلس للنشر - بيروت - 1996م- 1416هـ؛/الفاكهي، محمد بن إسحاق بن العباس أبو عبد الله (متوفاي275هـ، أخبار مكة في قديم الدهر وحديثه، ج 2، ص 99، تحقيق د. عبد الملك عبد الله دهيش، ناشر: دار خضر - بيروت، الطبعة: الثانية، 1414هـ؛/السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر، جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج 14، ص 258.)

یبل

15. پنهانى نماز خواندن صحابه، از ترس عمر:

يكى از سنت‌هاى رسول خدا صلى الله عليه وآله اين بود كه پس از نماز عصر، دو ركعت نماز مى‌خواند، صحابه نيز به پيروى از سنت پيامبر تا زمان خلافت عمر بن خطاب اين عمل را انجام مى‌دادند؛ اما عمر پس از رسيدن به خلافت، مردم را از اين سنت نيكو منع كرد و در موارد بسيارى به زور متوسل مى‌شد و مردم را كتك مى‌زد.
مسلم نيشابورى در صحيح خود به نقل از حذيفه مى‌نويسد:
قَالَ: كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ «أَحْصُوا لِي كَمْ يَلْفِظُ الإِسْلاَمَ». قَالَ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَتَخَافُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ مَا بَيْنَ السِّتِّمِائَةِ إِلَى السَّبْعِمِائَةِ؟ قَالَ: «إِنَّكُمْ لاَ تَدْرُونَ لَعَلَّكُمْ أَنْ تُبْتَلَوْا». قَالَ فَابْتُلِينَا حَتَّى جَعَلَ الرَّجُلُ مِنَّا لاَ يُصَلِّي إِلاَّ سِرًّا.
حذيفه مى‌گويد: همراه رسول خدا (ص) بوديم، فرمود: بشماريد تعداد مسلمانان چه اندازه است، گفتيم: اى رسول خدا! آيا بر جان ما ترساني؛ در حالى كه بين ششصد تا هفتصد نفر هستيم؟ فرمود: شما نمى‌دانيد، شايد گرفتار شويد.حذيفه گويد: اين سخن پيامبر درست بود؛ زيرا گرفتار شديم به گونه‌اى كه هر يك از ما، نمازش را پنهانى مى‌خواند.

(النيسابوري، مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج 1، ص 131، ح149، كتاب الإيمان، باب جَوَازِ الاِسْتِسْرَارِ لِلْخَائِفِ، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.)

یبل

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
هزاران مطلب در مورد جناب عمر بن خطاب
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • دل آسماني
  • حديث
  • پايگاه اطلاع رساني مدرسه علميه صادقيه هرات
  • سايت امام هادي (ع)
  • امام باقر (ع)
  • پايگاه اطلاع رساني سراسري اسلامي ( پارسا )
  • آستان قدس رضوي
  • اسلام
  • حوزه
  • پايگاه مسجد مقدس جمکران
  • شبكه المجتبي الاسلاميه
  • پايگاه اطلاع رساني حضرت معصومه (س)
  • بازسازي بقيع
  • سايت التوحيد (افشاء ماهيت وهابيت)
  • رهبران شيعه
  • مؤسسه جهاني سبطين عليهما السلام
  • شبکه اطلاع رساني امام حسين (ع)
  • سايت ساقي علمدار
  • سايت وهابيت و اسلام
  • پايگاه جامع معرفي دشمنان اهل بيت
  • كتابشناسي اسلامي
  • محاكمه
  • شبکة الشيعة العالمية
  • سايت پاسخگو
  • ابوتراب
  • پايگاه اطلاع رساني شيعيان
  • اهل سنت
  • سايت تخصصي اديان نيوز
  • سايت آيت الله السيد علي حسيني ميلاني
  • بهشت ارغوان
  • حقيقت بهائيت
  • پايگاه تخصصي وهابيت شناسي
  • اسلام پرس
  • تالار نداي شيعه، منتظران حضرت مهدي عج
  • پرسمان دانشجويي - وهابيت
  • انجمن مرکز نشر اعتقادات
  • وب سايت ختم قرآن مجيد
  • گفتگوي آرام ميان شيعه و سني
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    اگر خلافت امیر المومنین علی غصب نمیشد آیا این وضع دینی واجتماعی امروزی باقی بود یا نه ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 87
  • باردید دیروز : 167
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 129
  • بازدید هفته : 388
  • بازدید ماه : 328
  • بازدید سال : 7,127
  • بازدید کلی : 61,282